Den pedagogiska verksamheten leds av rektor. Representanter från skolledning, F-9 och fritids ingår i den pedagogiska ledningsgruppen.
Den pedagogiska ledningsgruppens uppdrag är att utifrån aktuell forskning utveckla verksamheten samt identifiera och utvärdera nya pedagogiska metoder. I uppdraget ingår det även ett ansvar för skolans kvalitetsutveckling. Inför varje läsår sätter den pedagogiska ledningsgruppen det övergripande mål som skolan ska arbeta med under kommande år. Fokus ligger på sambandet mellan mål, metod, mätning, processer och resultat samt hur dessa påverkar varandra. För att ta fram det övergripande målet utgår den pedagogiska ledningsgruppen från personalens läsårsreflektioner.
Uppdraget är också att synliggöra övergripande förbättringsområden för hela skolan. Ledamöter i den pedagogiska ledningsgruppen leder arbetet i de olika arbetslagen på skolan.
❘ Den pedagogiska ledningsgruppens uppdrag består bland annat av att:
tillsammans utforma förutsättningar för lärares undervisning och elevers kunskapsinhämtning
skapa goda strukturer där kollegor tillsammans utvecklar kunskap och engagemang
gemensamt synliggöra mönster mellan metoder, elevers lärande och skolans resultat
❘ Kvalitetsutveckling - övergripande mål 25/26
Syfte
Främja lärande och välmående
Metod
Olweus
All personal ansvarar för kränkningar och uppföljning
Mätning
Olweusenkät
MMIS
Processledare
Nyckelpersoner i Olweus
Syfte
Öka elevernas medvetenhet och kunskap kring sin egen psykiska och fysiska hälsa.
Metod
Metoder bestäms i respektive arbetslag.
Mätning
En märning för psykisk hälsa.
En mätning för fysisk hälsa.
Processledare
Arbetslagsledarna
Vi värderar trygghet för våra elever högt och arbetar aktivt för att skapa en säker och stödjande miljö där vårt mål är att alla ska känna sig hemma och trivas.
Läs gärna mer om hur vi arbetar med trygghet och Olweusprogrammet under rubriken "Trygghet".
Vi lär om livet är ett omfattande och forskningsbaserat material som syftar till att främja alla elevers psykiska och fysiska hälsa.
Under detta läsår kommer samtliga klasser i årskurs F-9 att arbeta med materialet, vilket är en del av vårt övergripande mål att stödja elevhälsa. Genom interaktiva metoder och evidensbaserade strategier får eleverna möjlighet att reflektera över sina egna livserfarenheter och utveckla verktyg för ett hållbart liv. För mer information, besök gärna Vi lär om livets hemisda nedan.
❘ Den pedagogiska ledningsgruppen på Akers Friskola består av:
Johanna Allard Rektor
Ida Carlén Biträdande rektor/Kurator
Caroline Laine Biträdande rektor/Arbetslagsledare 7-9
Jessica Olsson Specialpedagog/Arbetslagsledare 4-6
Carina Rosada Arbetslagsledare F-3
Cecilia Lind Fritidsansvarig